Statystyczny Polak w ciągu roku zjada ok.75 kg mięsa. Z tego ponad połowa to wieprzowina. Dlatego warto zadbać o to, aby była ona najwyższej jakości. Niekiedy bywa to trudne. Szczególnie wśród medialnej machiny doniesień o kolejnych mięsnych aferach. Jednak nie warto panikować i generalizować. Bowiem nad bezpieczeństwem naszego kotleta schabowego czuwa cały sztab ludzi. W jego jakość zaangażowani są m.in. rolnicy, rzeźnicy, weterynarze, żywieniowcy oraz państwowe służby nadzorujące.

Mięso jest jednym z głównych źródeł pełnowartościowego białka w naszej diecie. Dlatego obok zbóż, warzyw i owoców powinno być ono stałym elementem każdego menu. Nasze dzienne zapotrzebowanie na ten składnik jest indywidualne. Zależy ono od wielu czynników m.in. płci, wieku, masy ciała, a także stanu zdrowia. Ocenia się, że codziennie powinniśmy dostarczać sobie od 10% do 15% energii właśnie z białek. Według zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia najlepiej spożywać ok. 0,8 – 1 g białka na każdy kilogram masy ciała. Oznacza to, że dorosła kobieta o wadze 70 kg powinna jeść ok. 65 g tego składnika każdego dnia. Przyjmując, że 100 g mięsa zawiera średnio 20% białka, kobieta powinna zjadać codziennie ok. 300 g mięsa. Wartość ta maleje jeśli w diecie znajdują się inne źródła białka takie jak jogurty, mleko czy sery.