Na podstawie ustawy z dnia 22 maja 2009 r. (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2122.) utworzono 9 odrębnych funduszy promocji produktów rolno-spożywczych, tj.:

  • Fundusz Promocji Mleka,
  • Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego,
  • Fundusz Promocji Mięsa Wołowego,
  • Fundusz Promocji Mięsa Końskiego,
  • Fundusz Promocji Mięsa Owczego,
  • Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego,
  • Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych,
  • Fundusz Promocji Owoców i Warzyw,
  • Fundusz Promocji Ryb.

Fundusze powołano w celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych.

Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego (tak jak i pozostałe Fundusze) jest zarządzany przez komisję zarządzającą składającą się z 9 członków (przedstawicieli przetwórców produktów rolnych właściwych dla danego funduszu, producentów oraz izb rolniczych). Kadencja członków komisji zarządzających trwa 4 lata. Do kompetencji komisji zarządzających należy:

  • reprezentowanie interesów branż, których dotyczą fundusze promocji, wobec ministra właściwego do spraw rynków rolnych, innych organów administracji publicznej w zakresie zarządzania funduszem promocji właściwym dla danej branży;
  • ustalanie zasad gospodarowania środkami finansowymi danego funduszu promocji określających przede wszystkim szczegółowe warunki i tryb przedkładania propozycji programów oraz działań;
  • opracowywanie planu finansowego funduszu;
  • sporządzanie sprawozdania rzeczowego funduszu;
  • uchwalanie regulaminu danej komisji;
  • opracowywanie strategii promocji dla branż, których dotyczą fundusze promocji;
  • przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych:
    • regulaminu danej komisji,
    • zasad gospodarowania środkami finansowymi danego funduszu promocji i planów finansowych danego funduszu promocji w zakresie realizacji celów,
    • sprawozdania rzeczowego i sprawozdania z wykonania planu finansowego funduszy promocji,
    • strategii promocji opracowanej dla branży.